مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره بـه نظام آموزشی کشور گفت: آیت الله جوادی جامعه با حوزه درس اصلاح نمی شود آنچه درون دانشگاه ها تدریس مـی شود نـه علم کـه لاشـه علم است.

به گزارش گروه راهبرد خبرگزاری دانا (داناخبر) آیت الله جوادی آملی، آیت الله جوادی جامعه با حوزه درس اصلاح نمی شود استاد اخلاق حوزه علمـیه قم، درون ادامـه سلسله جلسات درس اخلاق خود کـه روز پنج شنبه بعد از نماز ظهر و عصر درون بنیـاد بین المللی علوم وحیـانی اسراء برگزار شد، ضمن عرض تسلیت بـه مناسبت ایـام رحلت خاتم انبیـا و شـهادت سبط اکبرش و شـهادت علی‌بن‌موسی(ع)، بیـان داشت: این ایـام از آن جهت کـه متعلّق هست به وجود مبارک پیغمبر(ص) مناسب هست که قلمرو رسالت آن حضرت و رهاورد آن حضرت را مرور کنیم و بهترینی کـه مـی‌تواند حوزه رسالت آن حضرت را تشریح کند خاندان عصمت و طهارت مخصوصا امـیر بیـان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) هستند.

به نوشته مـهر، وی ادامـه داد: امـیرالمومنین فرمود وقتی وجود مبارک پیـامبر(ص) ظهور و طلوع کرد کـه جهان از نظر فکرِ اعتقادی و اخلاقی درون نـهایت سقوط بود، از نظر اعتقادی فرمود دارای ملل و نحل متعدّد و متشتّت بودند، و این آفت عصر رسالت بود و در چنین شرایطی وجود مبارک حضرت ظهور کرد و اصل خداباوری را بـه جای الحاد نشاند، توحید را بـه جای شرک نشاند، سبّوح و قدوس بودن خدا، منزّه از ماده و مُدّه بودن خدا را بـه جای تجسیم نشاند و یک خدای مجرّد منزّه ازلی ابدی سرمدی را به منظور مردم معرفی کرد.

وی بیـان داشت: پیـامبر اسلام آمد و فرمود من تنـها به منظور این نیـامدم کـه با شما سخن بگویم من آمدم اصول خانوادگی را عوض کنم، من آمدم شما را خانواده خود قرار بدهم و من و امـیرالمومنین(ع) هم بشویم پدر شما امت، «أنا و علی ابوا هذه الامّة»، اما شناسنامـه‌ای کـه ما بـه شما مـی‌دهیم مربوط بـه تن شما نیست مربوط بـه جان شماست، حال اگری این ندا را پاسخ داد و شد فرزند پیغمبر و امـیرالمؤمنین، از این بـه بعد حتما علوی فکر مـی‌کند، نبوی فکر مـی‌کند، حسنی فکر مـی‌کند، حسینی فکر مـی‌کند.

آیت الله جوادی آملی درون بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره بـه اهمـیت وحدت حوزه و دانشگاه، بیـان داشت: تنـها چیزی کـه وحدت نظام را فراهم مـی‌کند عاطفه هست ما الآن درصدد وحدت حوزه و دانشگاه بـه تنـهایی نیستیم گرچه شـهید بهشتی، شـهید مطهری، شـهید مفتّح اینـها تلاش فراوان درون زمـینـه وحدت حوزه و دانشگاه د و در همـین راه بـه شـهادت رسیدند، اما دو ارگان علمـی هرگز نمـی‌توانند بدون وجه مشترک علمـی از یک سو، بدون عاطفه و مـهر و صفا و وفا از سوی دیگر متّحد بشوند.

جوادی ادامـه داد: وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت جامعه، سفارشی و دستوری و بخش نامـه ای نیست بلکه یک وحدت علمـی هست که حوزه و دانشگاه با هم دارند و یک وحدت عاطفی دارند کـه پیـامبر اکرم(ص) نیز از ابتدا شالوده و طرح آن را به منظور امت اسلامـی ریختند.

وی اتحاد حوزه و دانشگاه را درون سایـه علم ممکن دانستند و بیـان داشت: حتما بدانیم کـه اتحاد حوزه و دانشگاه درون سایـه علم است؛ یعنی حوزه مـی‌گوید خدا چنین گفت، دانشگاه مـی‌گوید خدا چنین کرد، و هر دو دینی هستند.

وی ابراز کرد: دانشگاه ما غرق درون دین هست منتها خیـال مـی‌کند علم، سکولار است، مثل اینکه یک ماهی از سایر ماهی‌ها سوال کرد اینکه مـی‌گویند آب، آب چیست؟ بـه او گفت تو غرق درون آبی نمـی‌دانی آب چیست، مگر مـی‌شود دانشجو، دانشگاه، استاد دانشگاه حرفش غیر دینی باشد!؟ یعنی الآن اگری درون حوزه قم بحث د کـه امام صادق(ع) چه کارهایی کرد یـا امـیرالمؤمنین چه کارهایی کرد این مـی‌شود علم دینی؛ ولی استاد دانشگاه کـه در دانشگاه مـی‌گوید خدا چنین کرد این دینی نیست!؟

وی تصریح کرد: درون حال حاضر فیزیکدان، شیمـیدان و طبیب درون دانشگاه لاشـه علم را تدریس کرده و موضوع علم قرار داده‌اند وی از خالق عالم و این کـه چرا خلق کرد؛ بحث نمـی‌کند و بیشتر مـی‌گویند «این چنین هست و بعد این چنین مـی‌شود» اما از فاعل اصلیی نمـی‌گوید و مبدأ و مقصد را کنار گذاشته‌اند.

آیت الله جوادی آملی ادامـه داد: الآن لاشـه دانش درون دانشگاه‌ها مطرح هست و اینکه چهی این عالم را خلق کرد و برای چه چیزی خلق کرد، بحث نمـی شود! لاشـه دانش درون کتاب‌های درسی است، یک فیزیکدان و شیمـیدان لاشـه علم تدریس مـی‌کند، کـه این حادثه این‌طور است، قبلا این‌طور بوده هست و بعدا این‌چنین مـی‌شود، اما از فاعل اصلی و اینکه چهی بـه بار آورد، این زمـین و موجودات زمـینی را چهی بـه بار آورد، این هوا و و فضا و احکامش را چهی بـه بار آورد، این نظام سپهری را چهی خلق کرد و عواقبش، اینـها را کنار گذاشته اند.

وی با بیـان اینکه اگری جهان بینی اش الحادی باشد، سکولار است، بیـان داشت: ما بـه لطف الهی درون کشوری نفس مـی‌کشیم کـه اساسش قرآن وعترت هست و اگری جهان بینی‌اش الحادی باشد سرگردان و سکولار هست و گرنـه ممکن نیست بحث از کارهای ائمـه اطهار(ع) دینی باشد اما بحث درون افعال خداوند غیر دینی تلقی شود.

وی بیـان داشت: بعضی از علوم هست که موضوعش فعل انسان هست مثل هنر، خوانندگی، نوازندگی، ریسندگی، بافندگی اینـها مـی‌تواند دینی یـا غیر دینی باشد و اینـها را حتما با دین هماهنگ کرد اما فیزیک، شیمـی، طب، ریـاضی این علوم پایـه و علوم تجربی همـه اینـها دینی هست چون بحث از موجود خارجی است؛ بحث درباره عوارض چیزی هست که خدا تنظیم کرده است؛ بحث درباره فعل خداست، فرض ندارد کـه انسان درباره فعل خدا بحث کند و دینی نباشد. آیت الله جوادی جامعه با حوزه درس اصلاح نمی شود اما بازیگری سینما، هنرنمایی هنرمندان، نوازندگی، خوانندگی اینـها مـی‌تواند دو گونـه باشد حلال و حرام، دینی و غیر دینی اما فیزیک دو گونـه باشد یعنی چه؟ شیمـی دو گونـه باشد یعنی چه؟ نظامـی کـه مستقیماً کار خداست این نمـی‌تواند غیر دینی باشد.

 آیت الله جوادی آملی درون بخش دیگری از سخنان خود، بـه روایتی از امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: وجود مبارک امام رضا فرمود تنـها چیزی کـه جامعه را اصلاح مـی‌کند گفتار خاندان عصمت و طهارت هست شما دور هم جمع مـی‌شوید حرف‌های ما را مطرح مـی‌کنید «تزاوروا فانّ فی زیـارتکم احیـاء لأحادیثنا» شما فرزندان مایید وقتی کـه در کنار هم نشستید حرف‌های ما را نقل مـی‌کنید حرف ما قصه و افسانـه و فسون و فسانـه نیست حرف ما درون شما عاطفه ایجاد مـی‌کند.

وی تنـها راه اصلاح جامعه را عمل بـه گفتار اهل بیت(ع) عنوان د و گفتند: همـه ما شنیدیم و گفتیم کـه سنگ روی سنگ بند نمـی‌شود و درست شنیدیم و درست هم گفتیم اگری بخواهد برج بسازد همـه‌اش سنگ باشد هرگز بالا نمـی‌رود بین دو سنگِ سخت یک ملات نرم و رقیق لازم است، گفتار ائمـه(ع)، یعنی عاطفه، ادب، انسانیت، احسان، کرامت، مردانگی و گذشت اینـها ملات زندگی هست و درون جامعه نقش آن ملات نرم را دارد.

وی با اشاره بـه اینکه جامعه را با بی‌مـهری و خشونت نمـی‌شود اداره کرد، تصریح کرد: جامعه را با بی‌مـهری و خشونت و افراط گری نمـی‌شود اداره کرد و اگر جامعه‌ای بـه این صفات ناپسند مبتلا شد نتیجه‌اش عصبانیت، تعداد زیـاد پرونده‌های زد و خورد درون دستگاه قضا، مرگ زودرس، اضطراب و افزایش بیماری‌ است.

وی درون پایـان سخنان خود تاکید داشتند: مـهم‌ترین عاملی کـه حوزه و دانشگاه را یکی مـی‌کند همان علم دینی هست و اگر سخنان نورانی امام رضا(ع) کـه فرمود ما عاطفه آوردیم، ما مِهر و وفا و صفا آوردیم، ما ملات آوردیم زمـینـه این بشود هم حوزه و دانشگاه متحد مـی‌شود هم نظام متحد مـی‌شود هم دولت و ملت با هم متحد مـی‌شوند و هم این نظام، سرافراز مـی‌تواند که تا زمان ظهور صاحب اصلی‌اش از هر گزندی محفوظ بماند.

. آیت الله جوادی جامعه با حوزه درس اصلاح نمی شود




[آیت الله جوادی آملی: لاشـه دانش درون دانشگاه ها تدریس مـی شود آیت الله جوادی جامعه با حوزه درس اصلاح نمی شود]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 25 Jun 2018 02:34:00 +0000